מוסדות לסובלים מפיגור שכלי קשה ועמוק

מוסדות לסובלים מפיגור קשה ועמוקפיגור שכלי הוא הפרעה נוירולוגית – התפתחותית אשר באה לידי ביטוי בתפקוד אינטלקטואלי נמוך בהשוואה לאדם הממוצע באותה קבוצת גיל. אנשים הסובלים מפיגור שכלי, מכל דרגה שהיא, לוקים בעיכוב משמעותי או בקשיים מהותיים ברכישה של מיומנויות תקשורת שונות, מיומנויות למידה ומיומנויות אשר נדרשות לתפקוד היומיומי.

ישנן חמש דרגות לפיגור שכלי: תפקוד שכלי גבולי, פיגור שכלי קל, פיגור שכלי בינוני, פיגור שכלי קשה ופיגור שכלי עמוק. במאמר זה נעסוק בשתי הדרגות הגבוהות של הפיגור השכלי:

פיגור שכלי קשה האדם סובל מ"פיגור טיפולי". הוא זקוק לתמיכה צמודה בשלושה תחומי חיים לפחות (האכלה, הלבשה, רחצה, שליטה על צרכים ועוד) ואדם אחר צריך להיות נוכח ולעזור לו באופן ישיר באותם הדברים.

פיגור שכלי עמוק האדם סובל מ"פיגור סיעודי". הוא זקוק לתמיכה צמודה ומתמדת בכל תחום בחייו. אדם זה אינו יכול לבצע שום פעולה לבדו כך שאת כל הפעילויות מבצע אדם מסייע.

מה מיוחד במוסדות לסובלים מפיגור קשה או פיגור עמוק?

אנשים וילדים אשר סובלים מפיגור קשה / עמוק זקוקים למסגרות מיוחדות שנותנות הרבה יותר ממסגרות אחרות לחינוך מיוחד. מוסדות לסובלים מפיגור קשה או פיגור עמוק הם מקומות שמאפשרים מתן השגחה צמודה ותמידית לילדים או למבוגרים וסיפוק צרכיהם הפיזיים.

בארץ ישנם כמה מוסדות לסובלים מפיגור קשה או מפיגור עמוק. מוסדות אלה צריכים להוות מסגרות סיעודיות ולא רק מסגרות חינוך ודיור. אנשים וילדים בעלי פיגור קשה או עמוק זקוקים למוסדות טיפוליים לכל דבר. בישראל קיימים מעונות והוסטלים. המסגרות השונות מתאימות כל אחת לרמה אחרת של פיגור שכלי.

מרכזי יום סיעודיים

אנשים הסובלים מפיגור שכלי קשה או עמוק שעברו את גיל 21 וסיימו את לימודיהם במסגרות של החינוך המיוחד, זכאים לשהות במרכזי יום סיעודיים ובלבד שמשרד הרווחה רואה בהם כמי שאינם מתאימים לעבודה מוגנת לאנשים בעלי צרכים מיוחדים. מרכזי היום פועלים בכל יום עד השעה 16:00 ומעניקים לאנשים תכניות רבות ומגוונות וטיפולים רפואיים ופרא-רפואיים שונים.

יום שהות ארוך

האגף לטיפול באדם מפגר במשרד הרווחה מפעיל שירות של "יום שהות ארוך" שמעניקה לילדים הסובלים מפיגור קשה או מפיגור עמוק מסגרת נוספת למסגרת החינוכית בה הם לומדים בשעות הבוקר. מסגרת זו פועלת בשעות אחר הצהריים, מיד עם סיום יום הלימודים במסגרות הלימודים של החינוך המיוחד. הילדים מקבלים חוגי העשרה וטיפולים פרא-רפואיים כמו פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק וריפוי בדיבור.

השירות של "יום שהות ארוך" נועד לתת מענה טיפולי לילדים עצמם, אך גם לבוא לעזרת ההורים שצריכים לטפל בילדיהם. בצורה כזאת המשפחה של הילד הסובל מפיגור שכלי יכולה לנהל אורך חיים תקין יחסית, מבלי שיהיה צורך להיות סביב הילד 24 שעות ולטפל בו.

זכאות לגמלת סיעוד>>>

דילוג לתוכן