השלכות רשלנות בייעוץ גנטי המובילה לפיגור שכלי

רשלנות בייעוץ גנטי המובילה לפיגור שכלירשלנות רפואית בייעוץ גנטי בשלב טרום היריון או במהלך ההיריון עצמו כוללות תחומים רבים אשר העיקרי שבהם הוא רשלנות הנובעת מבדיקות גנטיות ואבחונים.

במדינת ישראל נהוגות בדיקות רבות במהלך ההיריון במטרה לאבחן מחלות או מומים העלולים להתרחש בעובר במהלך התפתחותו.

תחום הייעוץ הגנטי מתפתח בקצב מהיר ואתו היכולות של הרופאים לחזות מצבי סיכון לעובר. הבדיקות הגנטיות המתקדמות מאפשרות הגשת טיפול במהלך ההיריון או מצריכות התייחסות טיפולית לאחר הלידה וחלקן אף עשויות להעלות ממצאים אשר מצדיקים את הפסקתו.

בדיקות ייעודיות בהיריון

במדינת ישראל מוגשות מדי שנה תביעות רבות בגין רשלנות רפואית בייעוץ הגנטי טרם ההיריון או בשל רשלנות במהלכו המתבטאות באי הפניה לביצוע בדיקות נדרשות. חלק מהבדיקות הנלוות להיריון מומלצות לכלל הנשים ההרות וחלקן מיועדות למקרים ספציפיים בהתאם למצבי סיכון וזאת משום שעלותן גבוהה במיוחד או שהן כרוכות בסיכונים.

ייעוץ גנטי  – חשיבות זיהוי גורמי סיכון בהיריון

כאשר מדובר על היריון מעל לגיל 34, קיים סיכון גבוה להולדת עובר אשר סובל מתסמונת דאון או פיגור שכלי בהתאם לסיכון המוגבר, מתאים הרופא לאישה ההרה בדיקת מי שפיר או בדיקת סיסי אשר מטרתן לזהות אפשרות או התפתחות התסמונת בעובר. במקרים בהם קיים סיכון תורשתי כגון בן משפחה אשר סובל מתסמונת דאון ימליץ הרופא לעבור בדיקות מתאימות.

רשלנות רפואית עלולה להתרחש במקרים בהם קיימים גורמי סיכון, אולם האישה ההרה לא קבלה את המידע הרלוונטי והייעוץ הגנטי לקה בחסר ובעקבות כך הביאה לעולם ילד הסובל מפיגור שכלי. במקרים אלה ישנה הצדקה להגשת תביעה בגין רשלנות רפואית בייעוץ הגנטי אשר מהווה גורם ישיר להולדת וולד עם מום או מחלה.

סוגי רשלנות רפואית כגורם לפיגור שכלי ביילוד

רשלנות רפואית עלולה להתרחש גם במקרים בהם האישה מופנית לביצוע כל הבדיקות הנדרשות בהתאם לגורמי הסיכון בהיריון, אולם חרף ההפניה לא אובחנו הממצאים הרלוונטיים אשר עשויים ואמורים להצביע על היריון בסיכון מוגבר ללידת תינוק אשר סובל מפיגור שכלי.

גם במקרים בהם פענוח תוצאות הבדיקות לוקה בחסר, קיימת עילה להגשת תביעה. דוגמא לכך היא בדיקת השקיפות העורפית בה אמור לעלות חשד לכך שהעובר סובל מתסמונת דאון ובעקבותיו יש צורך להפנות את האם לביצוע בדיקת מי שפיר או סיסי שלייה.

ישנם מקרים בהם בשל טעות בקריאת התוצאות, האבחון אשר התקבל הינו שגוי ופענוח הממצאים הפתולוגיים אשר אמורים לעורר את תשומת לבו של הרופא המאבחן לא זכו להתייחסות המתאימה. במקרים בהם ניתן להוכיח כי תוצאות הבדיקה פוענחו בצורה לא נכונה, קיימת עילה להגשת תביעה בגין רשלנות רפואית.

פיענוח שגוי או הסתרת מידע – עילה לתביעה

ייעוץ גנטי הוא אחד התחומים המתפתחים ביותר בעולם הרפואה וזאת בזכות התקדמות במחקר פיענוח קריאת ה-DNA אשר מאפשר חיזוי וזיהוי של גורמי סיכון להיריון. יכולות חיזוי אלה מאפשרות לרופאים להתריע בפני בני הזוג על הסיכונים והבעייתיות הרפואית הנוגעים לכניסה להיריון.

ייעוץ גנטי מאפשר צמצום של לידת עובר חולה א כזה הסובל ממום בצורה ניכרת. כאשר מתגלה עובר אשר סובל ממום או מחלה הקשורים בפיגור שכלי, החשיבות העליונה היא לדווח על כך לבני הזוג במטרה לאפשר להם להחליט על המשך או הפסקת ההיריון וזאת תוך מתן כל המידע החיוני הדרוש לקבלת החלטה מסוג זה מהרופאים. במצבים בהם הוסתר מידע רפואי אשר התקבל מביצוע הבדיקות, בין אם במכוון או בשוגג, זכותם המלאה של בני הזוג להגיש תביעה בגין רשלנות רפואית.

דילוג לתוכן