הידבקות בנגיף הזיקה בהריון והקשר לפיגור שכלי

הידבקות בנגיף הזיקה בהריון והקשר לפיגור שכלי הצטברות מקרים של הדבקה בנגיף הזיקה, שהיו באסוציאציה עם תינוקות שנולדו עם ראש קטן החלה להדאיג את אנשי בריאות הציבור, ולעלות לתודעה הציבורית בשנים 2013-2015.

אז עוד לא היה ברור לחלוטין שהוירוס הינו הגורם לראש הקטן, אך הקשר בין השניים הלך והתבסס בשנים שעקבו למגיפת הזיקה. ב2016 הכריז ארגון הבריאות הלאומי על פוטנציאל ממשי למומים בעוברים נגועים בזיקה.

כיצד נדבקים בזיקה?

וירוס הזיקה מועבר על ידי עקיצת יתוש המכונה "אדס מצרי" או קרוב משפחה שלו המכונה "אדס אלבופיקוס". יתושים אלו נפוצים לאורך האוקיינוס האטלנטי.

מלבד העברה על ידי יתוש ישנה העברה אורכית, המתקיימת בן אם הרה לעוברה.

מהם הסימפטומים להם גורם וירוס הזיקה?

הוירוס ברוב המקרים אינו סימפטומטי, אך יכול לגרום גם למחלת חום קלה, ולסימפטומים של כאב ראש, כאבי שרירים, כאבי פרקים, פריחה מפושטת ודלקת עיניים.

האם נגיף הזיקה מסוכן?

נגיף הזיקה אינו ידוע כמזהם מסוכן לאנשים בעלי מערכת חיסון תקינה. ואמנם, הוירוס מהווה סכנה אמיתית עבור עוברה של אישה הרה.

למה גורם נגיף הזיקה בעובר?

נגיף הזיקה מתערב עם התפתחות המוח העוברי ופוגע בתהליכים החשובים להבשלתו ולהבשלת הראיה. הפגיעה כוללת לרוב חמישה סימנים :

  1. ראש קטן, המכונה בעגה המקצועית "מיקרוצפאלי". האזור המוקטן יסומן על ידי מבנה קרוס של הגולגולת. המשמעות של ראש קטן יכולה להיות פגיעה בתפקודים מוטוריים של התינוק, תפקודים קוגניטיביים (פיגור שכלי), ותפקודים רגשיים.
  2. רקמת מוח פחותה ביחס למוח תקין
  3. נזק לחלקה האחורי של העין (למשל הצטלקות, שינויים בפיגמנט). תינוקות שנפגעו על ידי וירוס הזיקה עשויים להיות עיוורים או עם בעיות עיניים קשות. חשוב לבצע בדיקות סקר של מערכת הראיה בהקדם לאחר הלידה.
  4. בעיה בתנועתיות המפרקים, כגון "clubfoot"- סיבוב של כף הרגל לכיוון הציר האורכי של מרכז הגוף.
  5. טונוס שרירים גבוה מדי, המגביל את תנועות הגוף כבר מרגע הלידה

בעקבות המגיפה שתפסה תאוצה ואחוזי ההדבקה הגבוהים החלו להתאסף בברזיל מחקרים שבדקו את ההשלכות של ההדבקה בנגיף על התפתחות הילדים שנדבקו בעודם ברחם. נוסף על חמשת הסימנים שתוארו לעיל, במחקרים נמצאו גם קשיי התפתחות ואיחור באבני דרך.

קשיים אלו כללו: קושי בהתיישבות עצמאית, באכילה ובבליעה (קושי זה מהווה סכנה לשאיפה של מזון או נוזל לריאות), וכן בעיות שינה. סימפטומים נוספים שדווח עליהם כללו פרכוסים, בעיות שמיעה, וכפי שהוזכר קודם, בעיות ראיה. בעיות אלו עשויות להקשות על הילד ללמוד ולהתפתח קוגנטיבית.

עוד צוין שמעבר לפגיעה בעוברים, הדבקה בזיקה מעלה את הסיכוי להפלה ספונטנית.

האם תמיד יוכל צוות הרפואה להעיד האם התינוק שנולד נדבק כעובר בוירוס הזיקה?

לא תמיד ניתן לומר האם הייתה הדבקה בוירוס שעברה לעובר על סמך בדיקת הילד. לעיתים התינוקות נולדים עם היקף ראש תקין, ורק בהמשך מתפתח עיכוב בגדילת הראש ומופיעים סימפטומים נוספים.

האם אישה שנדבקה בוירוס הזיקה בעברה הינו גורם סיכון לעובר עתידי?

ככל הידוע כיום הדבקה ישנה בוירוס הזיקה אינה מהווה סיכון להריון עתידי. וירוס הזיקה מתנקה מהדם, ומפסיק להיות מדבק. כמו כן, מערכת החיסון שומרת נוגדנים למקרה של הדבקה חוזרת, ותוכל להלחם בוירוס ביעילות גבוהה יותר.

מה מומלץ לאישה המתכננת הריון ובאה במגע עם אדם שנחשף לזיקה?

אדם שנחשף לוירוס הזיקה יכול להעביר את המחלה במשך של 6-8 שבועות מיום חשיפתו. לכן רצוי להימנע מהתעברות לפחות בתקופה זו.

דילוג לתוכן