טיפול התנהגותי ללוקים בפיגור שכלי

טיפול התנהגותי לפיגור שכליבשנים האחרונות עולה קרנו של הטיפול ההתנהגותי בכל הקשור לטיפול באנשים הסובלים מפיגור שכלי.

כיום, ידוע כי הפיגור השכלי במקרים רבים מאוד מקושר לבעיות התנהגות מגוונות. כך לדוגמה הפיגור השכלי יכול לבוא לידי ביטוי בין היתר בהתנהגות לא מותאמת, בתגובתיות לקויה לסיטואציות חברתיות, בחוסר יכולת לפענח מצבים חברתיים ועוד. קשיי ההסתגלות החברתיים ובעיות ההתנהגות יכולים למצוא מזור והקלה באמצעות טיפול התנהגותי.

חשוב לציין כי הטיפול ההתנהגותי הוא לא תרופת קסמים. מדובר על תהליך ארוך של למידה ועל מסלול מאתגר הדורש השקעה אינסופית וכמובן שגם סבלנות עצומה, אך כיום לפי העדויות המחקריות הרבות שהצטברו נראה כי באמצעות טיפול התנהגותי ניתן לסייע גם לאנשים הלוקים בפיגור שכלי בינוני ואף קשה להתמודד עם קשיי ההסתגלות מהם הם סובלים. עוד יש לציין כי בדרך כלל הטיפול ההתנהגותי מופיע כחלק במכלול שלם של טיפולים ולא לבדו כטיפול יחיד.

אבחון בעיות ההתנהגות

לפני שניתן להגיש טיפול התנהגותי יש תחילה לאבחן את ההתנהגויות המאתגרות ולנסות להבין מהיכן הן נובעות, איזה מטרות הן משרתות ומה מנסה להשיג המטופל באמצעותן. לפני שמשלימים את שלב האבחון ההתנהגותי לא ניתן לגשת לשלב הטיפול וזאת כיוון שהטיפול מותאם לכל מטופל ומטופל באופן אישי בהתאם לסוג ההתנהגות, לאופן שבו היא באה לידי ביטוי ולדרגת החומרה והנוקשות שלה.

לדוגמה ניתן לתת בחור בן עשרים, הסובל מפיגור שכלי הנוטה להטיח את ראשו בקירות החדר במצבים מסוימים. לפני שניתן לטפל בהתנהגות הלא מותאמת, יש לבחון את המטרות שלה ולנסות לפענח באילו מצבים היא מופיעה. האם היא מבטאת ניסיון לתקשר? האם היא באה כדי להפיג את השעמום ולמלא את הצורך בגירוי חושי מסוים? האם היא מתעוררת כאשר המטופל חש תסכול?

הגורמים להתנהגות, הגירוי המקדים והגירוי שבא בעקבות ההתנהגות

חשוב לפענח את מכלול הגורמים שמעוררים את ההתנהגות. ישנו מגוון רחב של גורמים אפשריים כמו למשל גורמים שהינם בעלי הקשר חברתי (כמו למשל ניסיון ליצור קשר עם המטפל), גורמים בעלי הקשר גופני (כמו למשל צרכים סנסוריים, רמת עוררות נמוכה או גבוהה ועוד), גורמים פסיכולוגיים (כמו למשל שינויים פתאומיים במצב הרוח) ועוד.

בנוסף לכך, חשוב לאבחן את הגירוי שהקדים את ההתנהגות הלא מותאמת ואת הגירוי שהגיע בעקבותיה. גירוי מקדים יכול להיות חוסר שעות שינה למשל, בעיות עיכול או אינטראקציה מתוחה עם המטפל ואילו גירוי שבא בעקבות ההתנהגות יכול למשל העלאה של רמת העוררות, קבלה של תשומת לב ועוד. ככל שניתן יהיה לקבל יותר מידע על ההתנהגות הלא מותאמת, כך ניתן יהיה לטפל בה ביעילות גבוהה יותר.

את המידע אודות ההתנהגות ניתן לקבל מהמטפל העיקרי של המטופל, מהוריו או מכל אדם שבא עמו במגע באופן קבוע, אך ניתן בהחלט גם לערוך תצפית ואפילו לבצע מניפולציות שונות במתכונת סמי ניסויית.

בניית מערך הטיפול המתאים למטופל

לאחר שלב איסוף הנתונים לגבי ההתנהגות ניתן להתחיל בבניית תכנית טיפולים מותאמת אישית. המטרה של התכנית היא להקנות למטופל מיומנויות של התנהגות מקובלת חברתית וכך להעלים או לכל הפחות להפחית את ההתנהגות הלא מותאמת.

בביצוע התכנית יש לערב כמה שיותר אנשי מקצוע בהתאם לצורך, כשבין היתר מדובר על הצוות החינוכי במסגרת החינוך המיוחד, קלינאית תקשורת, הורי המטופל, תרפיסטים בהבעה או ביצירה, מרפאים בעיסוק, פיזיותרפיסטים ועוד.

במהלך הטיפול מנטרלים את הגירויים המקדימים ומסגלים למטופל דפוסי התנהגות הולמים יותר להתמודד עם קשיים, תסכולים ועוד.

ראו גם:
מהו ארגון אקים ומה תפקידו?

דילוג לתוכן