פיגור שכלי בחוק העונשין

חוק העונשיןאדם הסובל מפיגור/ ליקוי שכלי, עלול למצוא עצמו לא אחת מותקף מסביבתו הקרובה, ובעיקר על ידי האחראים, עליו שרואים בו מטרה קלה ונוחה להתעללות מצידם ומנצלים את חולשתו השכלית.

אדם בעל מוגבלות שכלית מהווה "טרף קל" מאחר ואינו מסוגל לדווח על המעשים, מחוסר הבנתו את מה שנעשה בו ו/או את זכויותיו.

חשוב להבין שבעלי מוגבלות שכליות עלולים להיפגע מתקיפות מיניות ומהתעללויות פיזיות ואחרות באופן מוגבר, ולכן יש לתת את הדעת ומירב תשומת הלב לכך, ולעמוד בחובת הדיווח שבחוק.

הגנה על חסרי ישע בחוק העונשין

אדם מפגר נחשב על פי החוק לחסר ישע, וקיימת חובת אחריות מוגברת כלפיו בחוק.

תיקון לחוק העונשין העוסק בפגיעות בחסרי ישע

פרק י' לחוק העונשין עוסק בפגיעות בגוף. סימן ו'1 בפרק זה הוא תיקון לחוק, העוסק בפגיעה בקטינים ובחסרי ישע. החוק מגדיר חסר ישע כמי שבשל גיל, מחלה, מוגבלות גופנית ונפשית או ליקוי שכלי, לא יכול לדאוג לצרכיו, לבריאותו, וכדומה.

החוק מגדיר מיהו "אחראי על קטין או חסר ישע" ובין היתר כמי שהוא הורה של הקטין / חסר הישע, או מי שאחראי לצרכיו, ובין היתר לבריאותו וחינוכו. כמו כן מי שהוא בן משפחה של הקטין /חסר הישע, שגילו 18 שנים ויותר, ובין היתר, בן זוג של הורה, סבא, סבתא, ילדו, אח, גיס, או דודים, וכן גם מי שהקטין /חסר הישע גר עימו באופן קבוע והוא לפחות בן 18 שנים ויש יחסי תלות / מרות בין הקטין ובינו.

ענישה על תקיפת חסר ישע

חוק העונשין קובע עבירות ועונשים במדרג עולה בהתאם  לנסיבות התקיפה או ההתעללות בחסר ישע ובין היתר: מי שתוקף חסר ישע וגורם לו ל"חבלה של ממש" עונשו 5 שנים מאסר. ואם הוא האחראי עליו, החוק מחמיר וקובע 7 שנים מאסר. היה ונגרמו לחסר הישע חבלות חמורות, העונש הוא 7 שנים מאסר, ואם התוקף הוא האחראי עליו  – עונשו יהא  9 שנים מאסר.

החוק מתייחס להתעללות בחסר ישע וקובע, כי במקרה של התעללות "גופנית נפשית או מינית" העונש יהא 7 שנים מאסר. ואם מבצע העונש היה אחראי על חסר הישע עונשו יהיה 9 שנים מאסר.

חובת דיווח על פי החוק

החוק מטיל חובת דיווח על אנשי צוות שעובדים במעון/מוסד שבו שוהה חסר הישע ובין היתר על "רופא, אחות, עובד חינוך ,עובד סוציאלי, עובד שרות הרווחה…." וכולי – שבשל עיסוקם, יכלו לדעת על העבירות שמבצע אחראי כלפי חסר ישע . נקבע כי חובתם לדווח בהקדם למשטרה או לעובד סוציאלי. החוק קובע כי העונש על אי דיווח יהא 6 חודשי מאסר.

חובת דיווח מוטלת גם על האחראי על חסר הישע לגבי עבירות שנעברו בידי אחראי אחר. אם האחראי לא עמד בחובת הדיווח עונשו יהא 6 חודשי מאסר.

כאשר נעברו עבירות מין, או גרם חבלה חמורה, או התעללות כלפי חסר ישע במעון או מוסד, מוטלת חובה על מנהל המקום / איש צוות לדווח מיד – העונש על אי דיווח יהא 6 חודשי מאסר.

עבירות מין תוך ניצול מצב של ליקוי שכלי

חוק העונשין מתייחס לנסיבות שמחמירות את העבירה ובין היתר כאשר נעשות עבירות מין כמו אינוס או מעשה מגונה בקורבן  שמצוי במצב של חוסר הכרה או שלא יכול לתת הסכמה חופשית משום שהוא חולה נפש או בעל פיגור שכלי. עונשו של העבריין במקרה של אינוס אישה "תוך ניצול היותה…. לקויה בשכלה" יהא 16 שנים מאסר, ובעבירה של מעשה מגונה 7 שנים מאסר.

נסיבה נוספת היא גיל הקורבן.  כאשר קורבן העבירה הסובלת מפיגור שכלי צעירה מגיל 16, העונש על עבירת אינוס יהיה 20 שנים מאסר,  ועל עבירת מעשה מגונה בנסיבות אילו – 10 שנים מאסר.

כיצד מתייחס המשפט הפלילי לנאשם שהוכר כבעל מוגבלות שכלית ?

חוק סדר הדין הפלילי פוטר מאחריות פלילית מי שעבר עבירות והוכר כבעל מוגבלות שכלית. הדין קובע שנאשם שהכירו בו כחולה נפש או מפגר בזמן ביצוע העבירה, ישלח לאשפוז בבית חולים לחולי נפש. ב"כ הנאשם יטענו להעדר שפיות ולכך שהנאשם אינו כשיר לעמוד לדין.

דילוג לתוכן