בעיות והפרעות התנהגות בלוקים בפיגור שכלי

בעיות התנהגות בקרב סובלים מפיגור שכליכאשר מאבחנים פיגור שכלי, ישנה חשיבות עליונה לתת מקום לאלמנטים נוספים בנבדק מעבר למנת המשכל שלו כשבין היתר מדובר על יכולת ההסתגלות האישית והחברתית שלו.

היכולת של הפרט להסתגל לחיים בחברה מושפעת במידה רבה מההתנהגות שלו ולפיכך כאשר מאבחנים אדם הלוקה בפיגור שכלי יש לתת את הדעת על בעיות התנהגות שונות שייתכן כי הוא סובל מהן, שיכולות להפריע להשתלבות שלו בחברה.

כיום, ידוע שברוב המקרים הפיגור השכלי כרוך בהפרעות התנהגות מסוימת שבהן נדון במאמר זה. יש לציין כי לא כול אדם הסובל מפיגור שכלי יסבול מהכרח מבעיות חמורות בהתנהגות וכן יש לציין כי לא כול אדם הלוקה מפיגור שכלי יסבול מכול הבעיות שנזכיר.

פגיעה עצמית

התנהגות שכוללת ניסיונות לפגיעה עצמית אמנם אינה שכיחה במיוחד, אך ישנן כמה תסמונות גנטיות שהתסמינים שלהן כוללים גם פיגור שכלי בדרגות חומרה שונות וגם התנהגות המאופיינת בניסיונות לפגיעה עצמית.

התסמונת המפורסמת ביותר שהלוקים בה עושים ניסיונות חוזרים לפגיעה עצמית היא תסמונת ליש ניהן. הלוקים בתסמונת זו מבצעים ניסיונות לפגיעה עצמית הכוללים הטחת הראש בקיר, נשיכה של האצבעות ונשיכה של הלשון ושל השפתיים.

למעשה, כשישים אחוז מהלוקים בתסמונת זו נאצים לעבור עקירה של כל השיניים על מנת שלא ינשכו את עצמם. כמו כן, רוב הלוקים בתסמונת צריכים להיות קשורים כשלושת רבעי מהזמן במהלך היממה על מנת שלא יפגעו בעצמם. תסמונת מוכרת נוספת שהלוקים בה סובלים משכיחות גבוהה של התנהגות המאופיינת בניסיונות לפגיעה עצמית היא תסמונת קורנליה דה לאנגה.

התנהגות חזרתית

התנהגות חזרתית היא התנהגות שחוזרת על עצמה באופן בלתי נשלט או באופן כפייתי. ההתנהגות יכולה לבוא לידי ביטוי במחיאות כפיים, קפיצה במקום, חזרה על אותן מילים או משפטים שוב ושוב, הקפדה יתרה על סדר וניקיון, נגיעות אינטימיות אוטואירוטיות בציבור ועוד. לצופה מן הצד נראה כאילו שההתנהגות החזרתית לא ממלאת שום מטרה, אך ייתכן כי ההתנהגות החזרתית מסייעת ללוקה בשכלו להתמודד עם מצוקה או עם לחץ.

בכול מקרה, ההתנהגות החזרתית אינה מותאמת חברתית ועשויה להקשות על ההשתלבות של הלוקה בפיגור שכלי להשתלב בחברה. ההתנהגות החזרתית גורמת לאנשים רבים לחוש דחייה, רתיעה, גועל או זלזול כלפי הלוקה בשכלו.

תוקפנות ואגרסיביות

הנטייה לתוקפנות ולאגרסיביות מאפיינת גם כן רבים מהלוקים בפיגור שכלי. במקרים מסוימים מדובר על תסמין של הפרעה גנטית או כרומוזומלית מסוימת אך במקרים לא מעטים אחרים מדובר על ניסיון עקר להתמודד עם קונפליקטים או להשיג תשומת לב או תגובה כלשהי מהסביבה הקרובה. האגרסיביות יכולה לבוא לידי ביטוי באלימות פיזית ומילולית כאחת.

נטייה להסתגרות

אנשים רבים הלוקים בפיגור שכלי מגלים נטייה להסתגרות ולבידוד חברתי מרצון. ישנן סיבות רבות להתנהגות זו כשבין היתר יש לציין את העובדה שארבעים אחוז מהסובלים מפיגור שכלי סובלים במקביל גם מדיכאון. אחד התסמינים המובהקים של דיכאון הוא נטייה להסתגרות.

בנוסף לכך, אנשים רבים שסובלים מפיגור שכלי זוכים ליחס לא פשוט מצד החברה שבא לידי ביטוי בעלבונות תכופים, זלזול ואפילו אלימות.

בעיות אכילה

מעבר לכל זה בעיות ההתנהגות יכולות לבוא לידי ביטוי גם בדפוסי אכילה לא תקינים. במקרים מסוימים התנהגות האכילה הלא תקינה היא תסמין ברור של ההפרעה הגנטית שגרמה לפיגור כמו לדוגמה במקרה של תסמונת פראדר ווילי, במקרים אחרים הפרעות האכילה נלוות להפרעות פסיכיאטריות אחרות כמו לדוגמה דיכאון וכן במקרים מסוימים ההתנהגות הלא מותאמת מהווה רק חלק מהקושי להסתגל.

דילוג לתוכן