זכויות רפואיות – פיגור שכלי

זכויות רפואיות לילדים ולמבוגרים הסובלים מפיגור שכליאנשים שסובלים מפיגור שכלי אינם מקשה אחת. ככלל, מדובר על אנשים ששכלם לא התפתח כהלכה או נפגע ואשר משום כך הם זקוקים לטיפול מתאים.

בישראל, לפי ההערכות, קיימים כמה עשרות אלפי אנשים עם פיגור שכלי, בהם מבוגרים וגם ילדים. על מנת לדאוג לזכויותיהם, נחקק בסוף שנות השישים חוק הסעד (טיפול במפגרים) 1969, תשכ"ט.

מלבד חוק הסעד, שמגדיר באופן בסיסי את הזכויות של הסובלים מפיגור, לרבות קיום של וועדות אבחון והזכות לדיור מתאים עם עדיפות למסגרת בקהילה, ישנם זכויות רבות רפואיות ואחרות נוספות שכדאי להכיר.

מסגרות לפעוטות ולילדים

עבור פעוטות שעברו הליך של וועדת אבחון ונקבע שהם בעלי מוגבלות תפקודית ופיגור שמורה הזכות להשתלבות במעון יום שיקומי. מקום כזה דואג בין היתר גם לצרכים רפואיים ובריאותיים. מעונות אלה מותאמים במיוחד לילדים בעלי צרכים מיוחדים, בני פחות משלוש שנים.

מלבד היותם של המעונות הללו מסגרת מוגנת שמתאימה בין היתר לסובלים מפיגור ניתן לקבל במקום טיפולים מקדמים, מסוגים שונים. מדובר על טיפולי פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק וכדומה. במקרה הצורך ניתן לשלב גם סייעת וכן ליהנות מתוכנית טיפול וחינוך אישית.

לצורך מימוש הזכות למעון מסוג זה יש צורך לפנות למחלקת שירותים חברתיים, מטעמה של הרשות המקומית. הפניה חייבת להיות מלווה במסמכים מתאימים, לרבות דו"ח אבחון ודו"ח על מצב התפתחות.

ראוי לציין שבגילאים מבוגרים יותר, ניתן להשתלב במסגרות מותאמות של החינוך המיוחד. מסגרות אלה מתאימות אך ורק לילדים ובני נוער המתגוררים בבית ההורים ולא במסגרות טיפוליות אחרות.

זכויות נוספות

זכויות נוספות שעומדות לרשותם של הסובלים מפיגור בעלי היבט רפואי ובריאותי הינם:

  • הנחות ופטורים מתשלומים שונים בקופות החולים ובמערכות בריאות נוספות. מדובר למשל על פטור מתשלומים למי שהוכר כזכאים לקצבת נכות כללית מטעם הביטוח הלאומי. הפטור אינו מכל השירותים אלא מחלקם (למשל תשלום רבעוני על רפואה מקצועית, מכונים רפואיים וכדומה).
  • זכות לקבלת טיפולים מקצועיים פרא רפואיים לילדים, כפי שנקבע בסל הבריאות. מדובר למשל על טיפולי ריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה, טיפולים נוירולוגיים בעלי אפקט שיקומי, פסיכותרפיה וכדומה. במקביל, ישנה זכאות לאבחון מקצועי לצורך התאמת הטיפולים.
  • זכות למטפלים אישיים – עבור ילדים הסובלים מפיגור שכלי ואשר מתגוררים בבית ההורים ולא במוסד, שמורה הזכות למטפל מקצועי. הזכות, שמתאימה גם למי שנחשב לבגיר אך בעל ליקוי התפתחותי, כוללת סיוע בפעולות שונות כגון אכילה ורחצה, התלבשות, ליווי לשירותים רפואיים, סיוע בתפקוד חברתי ועוד. הזכות כוללת השתתפות במימון העלות בגובה של עד 75 אחוז מהעלויות.
  • אפשרות להשתלבות בדיור מותאם, שנמצא בפיקוח משרד הרווחה. הדיור הינו במימון המדינה כאשר מדובר על אדם בוגר ואילו לגבי קטין, ישנה השתתפות עצמית מסוימת של ההורים.
  • מרכז יום טיפולי – אלו מרכזי יום טיפוליים שמספקים תעסוקה לאנשים בוגרים הסובלים מפיגור, לאורך השבוע. נוסף לתעסוקה וליווי של אנשי מקצוע ומדריכים ניתנים במקום גם טיפולים פרא רפואיים.

זכויות כספיות

עבור אנשים המוגדרים כמפגרים או כסובלים מלקויות התפתחותיות, ישנן זכויות גם בהקשר הכספי. בין היתר מדובר על:

  • קבלת קצבת נכות – כאשר מדובר על אדם הסובל מנכות חמורה, בהיבט גופני ו/או נפשי. לקצבה זו הטבות נוספות וזכויות נלוות. כאשר הזכאי הוא ילד, אזי התקבול נקרא "גמלת ילד נכה" והוא מועבר עבורו להורים או לאפוטרופוס.
  • גמלת שירותים מיוחדים – ניתנת למי שהוגדר כנכה ואשר זקוק לסיוע של מטפל לצורך ביצוע פעולות יום יומיות שונות.
  • בנוסף, ישנן זכויות מול מס הכנסה, נקודות זיכוי להורים וכן זיכוי למי שמשתתף במימון קרוב המוחזק במוסד.

ראו גם:

שילוב תלמידים עם פיגור שכלי בחינוך הרגיל

זכויות ביטוח סיעודי לילדים עם פיגור שכלי: מתי יהיה זכאי הילד? וכיצד מגישים תביעה?

דילוג לתוכן