דרכים למניעת פיגור שכלי

דרכים למניעת פיגור שכליהפיגור השכלי משפיע לרעה על איכות החיים של הסובלים ממנו ולפיכך ישנו רצון למנוע את הפגיעה השכלית כשבגדול מדובר על שלוש צורות של מניעה להלן:

  • מניעה ראשונית – מניעה של גורמים שעלולים להוביל לפיגור שכלי.
  • מניעה שניונית – טיפול במצבים קיימים שעלולים להוביל לפיגור שכלי.
  • מניעה שלישונית – מניעה של החמרת הפיגור השכלי הקיים.

במאמר שלפניכם נדון בכל אחת מצורות המניעה של הפיגור השכלי בנפרד ונספק דוגמאות לצורות המניעה השונות.

מניעה ראשונית של פיגור שכלי

מניעה ראשונית של פיגור שכלי מתייחסת למניעה של כל מצב שיכול להוביל להתפתחות של פיגור שכלי בעובר. כך למשל כיום ידוע שצריכת אלכוהול במהלך ההריון, בדגש על חודשי ההריון הראשונים עלולה להוביל להתפתחות של עובר הסובל מפיגור שכלי.

לאור זאת, העלאת המודעות לסכנות שבצריכת אלכוהול בהריון יכולה להיחשב כמניעה ראשונית של פיגור שכלי. באופן דומה כאשר אישה מנסה להביא ילד לעולם, עליה להפסיק לצרוך אלכוהול וכך לבצע מניעה ראשונית של פיגור שכלי.

חשוב להבין כי ישנו מגוון רחב ביותר של גורמים שיכולים להוביל להתפתחות של פיגור שכלי בעובר ולפיכך הימנעות מהם יכולה בהחלט להיחשב במניעה ראשונית כשבין היתר מדובר על הימנעות משימוש בסמים בזמן הניסיונות להיכנס להריון וכמובן שגם בזמן ההריון עצמו, הימנעות מעישון טבק ועוד.

מניעה ראשונית יכולה לבוא לידי ביטוי גם למשל בקבלת חיסון נגד אדמת. אדמת יכולה לסכן מאוד את העובר ולפיכך קבלת חיסון נגד אדמת מבעוד מאוד מונעת את ההידבקות במחלה וכך מונעת את הסיכוי שתגרום לפיגור שכלי בעובר. באופן כללי, חיסונים הם צורה ספציפית של מניעה ראשונית.

מניעה שניונית של פיגור שכלי

מניעה שניונית של פיגור שכלי היא כל פעולה שהמטרה שלה למנוע ממצב קיים להוביל לפיגור שכלי. אם כבר הזכרנו את מחלת האדמת, ניתן להזכיר בהקשר זה מחלה זיהומית אחרת שנגרמת כתוצאה מחשיפה לנגיף והכוונה היא לאבעבועות רוח. אישה הרה שנדבקה לראשונה באבעבועות רוח במהלך ההריון צריכה לגשת באופן מידי לבדיקת רופא וזאת כיוון שהמחלה יכולה להיות הרת אסון עבור העובר.

הפגיעה בעובר משתנה בהתאם לשלב ההריון שבו האם נדבקה במחלה. בשלבים המוקדמים של ההריון המחלה יכולה לגרום למגוון רחב של מומים בעובר, החל ממומים נוירולוגיים וכלה במומים בגפיים, מומים בכליות, בלב ועוד.

כאשר האישה ההרה מאובחנת כחולת אבעבועות רוח לראשונה עליה לקבל חיסון סביל. החיסון הסביל מיועד למנוע את הסיבוכים של המחלה הקיימת ולפיכך הוא מוגדר כמניעה שניונית.

באופן דומה, כאשר האישה ההרה סובלת מרעלת הריון או למשל מסוכרת הריון, עליה לדאוג לקבל טיפול מתאים על מנת למנוע את הסיבוכים של מצבים אלו שכוללים בין היתר הולדה של צאצא הסובל מפיגור שכלי.

מניעה שלישונית של פיגור שכלי

מניעה שלישונית של פיגור שכלי מתייחסת למצבים שבהם המטופל כבר סובל מפיגור שכלי. לפיכך, לא מדובר על מניעה של הפיגור השכלי עצמו אלא על מניעה של החמרת המצב התפקודי והמנטאלי של המטופל.

כך למשל אדם שנולד עם פיגור שכלי יכול להגיע להישגים במידה ויקבל את הגירויים המתאימים מהסביבה הקרובה ובמידה ויזכה לתמיכה המתאימה, אך מצד שני חוסר מתן גירויים וחוסר עידוד להישגים יכול להוביל להחמרה של המצב הקיים.

כיום ברור מעבר לכל צל של ספק שככל שהתינוק או הילד שסובל מפיגור שכלי ייחשף ליותר גירויים ויגדל בסביבה מתאימה ותומכת יותר, כך ההתפתחות שלו תהיה תקינה יותר ואיכותית יותר.

דילוג לתוכן