מחלות ווירוסים של האם

מחלות ווירוסים של האםבמקרים רבים מתגלה כי הפיגור השכלי נגרם בעקבות כך שבמהלך ההריון האישה ההרה נדבקה בנגיף או חיידק מסוים או שסבלה ממחלה כרונית מסוימת כמו למשל יתר לחץ דם, סוכרת סוג 1, אנמיה ועוד.

על מנת לספק לעובר את התנאים המתאימים ביותר להתפתחות התקינה שלו, חשוב מאוד שהאישה ההרה תשמור על בריאותה מכול משמר. במאמר שלפניכם בחרנו לפרט על קצה המזלג אודות כמה מחלות ונגיפים שעלולים לפגוע באם במהלך ההריון המקושרים להתפתחות של פיגור שכלי בצאצא.

אבעבועות רוח

במידה והאישה ההרה לא נדבקה מעולם באבעבועות רוח עליה לנקוט משנה זהירות במהלך ההריון ובמידה ובאה במגע עם אדם הסובל מאבעבועות רוח עליה לגשת לקבלת נוגדנים נגד הנגיף שגורם למחלה עד ארבעה ימים לאחר החשיפה, כל עוד כמובן אין בדמה את הנוגדנים. במקרים בהם לא ברור האם נחשפה בעבר לנגיף וחלתה במחלה מומלץ לבצע בדיקת דם לאיתור הנוגדנים.

המחלה מסוכנת לעובר בעיקר בין השבוע השלושה עשר לשבוע העשרים. הסיכוי לפגיעה קטן יותר כאשר ההדבקה מתרחשת לפני השבוע השלושה עשר, אך בכל מקרה קיים סיכון לא רק לפיגור שכלי אלא גם לתת התפתחות של הגפיים, פגיעה בגדילה, פגיעה במערכת הראייה ועוד.

אדמת

אחד הנגיפים המסוכנים ביותר לעובר הוא נגיף האדמת. הנגיף משפיע על מערכות רבות בגופו של העובר ואף עלול לגרום למוות תוך רחמי, להפלה טבעית או ללידה מוקדמת. מידת החומרה של הנזק לעובר תלויה בשלב שבו נדבקה האם ההרה באדמת כך שככל שההידבקות התרחשה בשלב מוקדם יותר של ההריון, כך הנזק יהיה חמור יותר.

בנוסף לפגיעה הנוירולוגית ייתכנו תסמינים נוספים כשבין היתר מדובר על קטרקט, בעיות בשקיעת הסידן בעצמות, אנטומיה לא תקינה במחיצה שבין חדרי הלב, צהבת מולדת, חירשות ועוד. לאור כל זאת חשוב מאוד שנשים שמעוניינות להיכנס להריון יעברו בדיקה שמטרתה לאשר כי הן מחוסנות מפני הנגיף ובמידת הצורך שתתחסנה שלושה חודשים לכל הפחות לפני ההריון נגד הנגיף.

טוקסופלסמוזיס

טוקסופלסמוזיס היא מחלה שנגרמת בעקבות חשיפה לטפיל שנפוץ בעיקר בחתולים. בדומה למחלת האדמת, גם במקרה של טוקסופלסמוזיס הנזק חמור יותר ככל שההידבקות מתרחשת בשלב מוקדם יותר של ההריון. עם זאת, בעוד שהידבקות בשלב מוקדם של ההריון יכולה לגרום ללידה מוקדמת או הפלה, הרי שהידבקות בשלב מאוחר של ההריון יכולה להוביל להולדת צאצא הסובל מפיגור שכלי.

יש לציין כי רק שלושים עד ארבעים אחוז מההידבקויות של נשים בהריון הובילו לפגיעה בעובר. כמו כן, יש לציין כי הפגיעה תתרחש רק במקרים בהם מדובר על הידבקות בפעם הראשונה. במידה ומדובר על הידבקות בפעם השנייה, הטפיל לא יחדור את השלייה ולא יזיק לעובר.

עגבת

עגבת היא מחלה הנגרמת על ידי חיידק המועבר בעיקר באמצעות יחסי מין. אמנם המחלה לא נפוצה במיוחד בנשים במדינת ישראל, אך בכל זאת חשוב להכיר את המחלה משום שכאשר נדבקים בה במהלך ההריון היא יכולה לגרום לנזקים חמורים ביותר לעובר. למעשה ארבעים אחוז מהתינוקות שנולדו לאם שחלתה בעגבת במהלך ההריון הולכים לעולמם זמן קצר לאחר הלידה כתוצאה מהמחלה.

החיידק שגורם למחלה מסוגל לחדור דרך השלייה למערכת הדם של העובר ובמקרים האלו המחלה נקראת עגבת מולדת. לאור זאת, קיימת חשיבות רבה לכך שנשים הרות יאובחנו במועד המתאים על מנת שניתן יהיה להגיש להן טיפול ולטפל בתינוק מיד עם צאתו לאוויר העולם. עגבת מולדת ניתן לאבחן כבר החל מהחודש הרביעי להריון.

דילוג לתוכן