על הסכנות של חשיפה לחומרים אסורים במהלך ההריון

חשיפה לחומרים אסורים במהלך ההריוןטרטולוגיה קלינית היא תחום מדעי העוסק בעיקר במומים מולדים שמקורם בהשפעות חיצוניות, כשבין היתר מדובר בזיהומים תוך רחמיים, מחלות שפוגעות באישה ההרה ומשפיעות על העובר, חשיפה לקרינה במהלך ההריון, נטילה של תרופות מסוימות במהלך ההריון ועוד.

במאמר שלפניכם נפרט אודות החומרים המרכזיים שחשוב להימנע מהם במהלך ההריון, על מנת להקטין במידת האפשר את הסיכוי להולדת צאצא הסובל מפיגור שכלי.

הרעלת עופרת

חשיפה לרמות גבוהות של עופרת במהלך ההריון עלולה לגרום להולדת צאצא הסובל ממגוון רחב של מומים מולדים לרבות פיגור שכלי. הגורמים להרעלת עופרת כוללים בעיקר חשיפה תעסוקתית האופיינית לעובדי תעשייה שעוסקים בהתכה של עופרת ועיבוד עופרת, עובדים בתעשיית הרדיאטורים, פסלים, צבעים, טכנאי אלקטרוניקה שנחשפים לשילוב של תרסיסי עופרת וקרינת מיקרוגל ועוד.

כמו כן, קיימת סכנה לחשיפה ביתית לעופרת מכלי אוכל ישנים מקרמיקה וחרסינה, שבציפוי שלהם נעשה שימוש בעופרת. ניתן למדוד את רמת העופרת בדם בבדיקת דם פשוטה יחסית וכן למדוד את רמת העופרת בשיער ובשתן. בנשים הרות ערכי העופרת בדם צריכים להיות נמוכים מחמישה מיקרוגרם לדציליטר. רק כדי לסבר את האוזן, נציין שבילדים הרמות יכולות להיות גבוהות יותר ולהגיע עד לעשרה מיקרוגרם לדציליטר.

תסמונת אלכוהול עוברית

רבים לא יודעים זאת, אבל הגורם המוביל בעולם המערבי לפיגור שכלי הוא שימוש באלכוהול במהלך ההריון. תסמונת אלכוהול עוברית היא צבר של פגמים פיזיים ונפשיים שעלולים להתפתח בעוברים לאימהות שצרכו אלכוהול במהלך הריונן. מולקולת האתנול שבמשקאות האלכוהוליים מסוגלת לעבור בקלות את מחסום השלייה ולגרום בין היתר לנזק במבנה המוח, לעיכוב הגדילה התוך רחמית, לפגיעה בהתפתחות התקינה של מבנה הגולגולת ועוד.

ההשפעה של האלכוהול על ההתפתחות העוברית בכלל ועל ההתפתחות של מערכת העצבים בפרט נמשכת לאורך כל תקופת ההריון, אך קריטית במיוחד בשלבי ההריון המוקדמים ביותר. לאור זאת, לנשים הנמצאות במהלך ניסיונות כניסה להריון, מומלץ להימנע מצריכת אלכוהול עוד לפני שיקבלו את הידיעה בנוגע לכך שהצליחו להיכנס להריון.

נטילת תרופות במהלך ההריון

ישנו מגוון רחב של תרופות שעלולות לגרום להולדת צאצא הסובל ממומים מולדים או מבעיות שונות בהתנהגות וביכולות המנטליות שלו, לרבות פיגור שכלי. אי לכך, כל אישה הנוטלת תרופה באופן קבוע ותהיה זו תרופה אלטרנטיבית, תרופת מרשם או תרופה הניתנת לרכישה גם ללא מרשם מרופא, צריכה להתייעץ עם רופא הנשים שלה בנוגע להמשך נטילת התרופה, אם היא מעוניינת להיכנס להריון.

גם כאן חשוב לציין כי ישנה חשיבות עליונה לעשות זאת לפני הכניסה להריון, שכן ההשפעה של התרופות השונות על ההתפתחות המוחית, ניכרת כבר בשבועות הראשונים לאחר ההפריה, עוד בטרם דבר ההריון נודע. כמו כן, בדיוק באותו האופן יש להתייעץ עם רופא הנשים בכל מקרה שבו אישה הרה מעוניינת להתחיל טיפול תרופתי מסוג כלשהו.

גם אם מדובר בתכשיר טבעי כביכול, המיוצר מצמחים, עדיין חשוב להתייעץ לגביו עם הרופא המטפל באישה ההרה, למניעת סיבוכים אפשריים. ישנה רשימה ארוכה של תרופות שאסור ליטול במהלך ההריון כשבין היתר מדובר בסוגים שונים של תרופות כימותרפיות, תרופות נגד פרכוסים, קומדין ועוד.

צריכת סמים ועישון סיגריות במהלך ההריון

הן עישון סיגריות והן צריכת סמים מסוגים שונים אסורים בתכלית האיסור במהלך ההריון מחשש לפגיעה חמורה בהתפתחות העוברית. עישון סיגריות וצריכת סמים במהלך ההריון עלולים לגרום למוות של העובר, להולדה של צאצא הסובל מפיגור שכלי וכן להולדה של צאצא הסובל ממגוון של מומים מולדים ופגמים התפתחותיים שונים.

ראו גם:
סיכוני וסיבוכי הריון אשר עלולים לגרום לפיגור שכלי

דילוג לתוכן