פיגור שכלי

זכויות רפואיות – פיגור שכלי

זכויות רפואיות לילדים ולמבוגרים הסובלים מפיגור שכליאנשים שסובלים מפיגור שכלי אינם מקשה אחת. ככלל, מדובר על אנשים ששכלם לא התפתח כהלכה או נפגע ואשר משום כך הם זקוקים לטיפול מתאים.

בישראל, לפי ההערכות, קיימים כמה עשרות אלפי אנשים עם פיגור שכלי, בהם מבוגרים וגם ילדים. על מנת לדאוג לזכויותיהם, נחקק בסוף שנות השישים חוק הסעד (טיפול במפגרים) 1969, תשכ"ט.

מלבד חוק הסעד, שמגדיר באופן בסיסי את הזכויות של הסובלים מפיגור, לרבות קיום של וועדות אבחון והזכות לדיור מתאים עם עדיפות למסגרת בקהילה, ישנם זכויות רבות רפואיות ואחרות נוספות שכדאי להכיר.

מסגרות לפעוטות ולילדים

עבור פעוטות שעברו הליך של וועדת אבחון ונקבע שהם בעלי מוגבלות תפקודית ופיגור שמורה הזכות להשתלבות במעון יום שיקומי. מקום כזה דואג בין היתר גם לצרכים רפואיים ובריאותיים. מעונות אלה מותאמים במיוחד לילדים בעלי צרכים מיוחדים, בני פחות משלוש שנים.

מלבד היותם של המעונות הללו מסגרת מוגנת שמתאימה בין היתר לסובלים מפיגור ניתן לקבל במקום טיפולים מקדמים, מסוגים שונים. מדובר על טיפולי פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק וכדומה. במקרה הצורך ניתן לשלב גם סייעת וכן ליהנות מתוכנית טיפול וחינוך אישית.

לצורך מימוש הזכות למעון מסוג זה יש צורך לפנות למחלקת שירותים חברתיים, מטעמה של הרשות המקומית. הפניה חייבת להיות מלווה במסמכים מתאימים, לרבות דו"ח אבחון ודו"ח על מצב התפתחות.

ראוי לציין שבגילאים מבוגרים יותר, ניתן להשתלב במסגרות מותאמות של החינוך המיוחד. מסגרות אלה מתאימות אך ורק לילדים ובני נוער המתגוררים בבית ההורים ולא במסגרות טיפוליות אחרות.

זכויות נוספות

זכויות נוספות שעומדות לרשותם של הסובלים מפיגור בעלי היבט רפואי ובריאותי הינם:

זכויות כספיות

עבור אנשים המוגדרים כמפגרים או כסובלים מלקויות התפתחותיות, ישנן זכויות גם בהקשר הכספי. בין היתר מדובר על:

ראו גם:

שילוב תלמידים עם פיגור שכלי בחינוך הרגיל

זכויות ביטוח סיעודי לילדים עם פיגור שכלי: מתי יהיה זכאי הילד? וכיצד מגישים תביעה?

Exit mobile version