תסמינים לפיגור שכלי

תסמינים לפיגור שכליפיגור שכלי יכול לבוא לידי ביטוי במגוון רחב ביותר של תסמינים, שחלקם נובעים ישירות מהפיגור השכלי עצמו וחלקם קשורים יותר לתחלואות הנלוות. בין היתר מדובר על תסמינים התנהגותיים, פיזיולוגיים, קוגניטיביים, מנטאליים ועוד.

במאמר שלפניכם נפרט אודות מספר תסמינים שיכולים להופיע בקרב אנשים או ילדים הסובלים מפיגור שכלי, אך חשוב להבין כי אין זה מן ההכרח שיופיעו.

פיגור שכלי היא הגדרת מטריה לשורה ארוכה מאוד של מצבים ולפיכך במקרים מסוימים ייתכן כי האדם יהיה כמעט נטול תסמינים ואילו במקרים אחרים ייתכן כי חלק ניכר מהתסמינים יופיעו במקביל.

גיל הופעת התסמינים

על מנת להבדיל בין אנשים הלוקים בפיגור שכלי לבין אנשים הלוקים בשכלם כתוצאה מתאונה, שבץ מוחי או גורמים אחרים, יש לוודא כי התסמינים הופיעו בתקופת ההתפתחות המוקדמת של האדם, בשנות הילדות המוקדמת ובכל מקרה לא יאוחר מגיל שמונה עשרה (בקרב 85% מהאנשים הלוקים בפיגור שכלי, האבחנה התקבלה עם הכניסה לבית הספר).

במקרים מסוימים ניתן לראות שני אנשים שסובלים פחות או יותר מאותם התסמינים ושמתמודדים עם אותם הקשיים, אך יש להבחין בין אדם שסובל מהתסמינים על רקע פיגור שכלי לבין אדם שסובל מהתסמינים על רקע של פגיעה מוחית שהתרחשה בגיל מבוגר יחסית.

קשיי הסתגלות

בין התסמינים הבולטים ביותר המאפיינים את הלוקים בפיגור שכלי חשוב להזכיר את קשיי ההסתגלות. קשיי ההסתגלות יכולים לבוא לידי ביטוי במספר דרכים להלן:

  • הסתגלות תקשורתית – הקושי להרכיב משפטים שלמים ותקינים תחבירית מהווה את מנת חלקם של רבים הלוקים בפיגור שכלי. קשיי הסתגלות תקשורתית מוגדרים כקושי לדבר באופן כזה שיהיה מובן לאחרים כמצופה מהאדם בהתאם לגילו. פעמים רבות אנשים מבוגרים הלוקים בפיגור שכלי מדברים בשפה המתאימה יותר לבני שש למשל.
  • הסתגלות חברתית קשיים בהסתגלות החברתית יכולים לבוא לידי ביטוי למשל בקושי להבין כללים חברתיים, בקושי לנתח סיטואציות חברתיות, בקושי להגיב באופן מותאם לסיטואציות שונות ועוד.
  • הסתגלות לעצמאות תפקודית – תסמינים של קושי בהסתגלות לעצמאות תפקודית יכולים להופיע במגוון של דרגות חומרה, החל מקושי להתלבש לבד או לשרוך שרוכים, דרך קושי בהכנת אוכל או רכישת מצרכים וכלה בקושי לשמור על היגיינה אישית, לשלוט על הצרכים ועוד.
  • הסתגלות גופנית – הקושי בהסתגלות גופנית יכול לבוא לידי ביטוי בקושי בהליכה, בריצה, בעלייה במדרגות ועוד.

עיכוב התפתחותי

אחד התסמינים המובהקים ביותר של הפיגור השכלי שגם נתן ללקות את שמה הוא העיכוב ההתפתחותי. ברוב המוחלט של המקרים הלוקים בפיגור שכלי מתפתחים באיטיות רבה יותר מבחינה שכלית, כשבמקרים מסוימים העיכוב יבוא לידי ביטוי במישורים נוספים כשבין היתר מדובר על עיכוב בהתפתחות המוטורית למשל.

הסיבה בגינה רוב הילדים שסובלים מפיגור שכלי מאובחנים עם הכניסה לבית הספר היא שבשלב הזה היכולות האינטלקטואליות שלהם לא מפותחות כמו של בני גילם, אך במקרים בהם הפיגור לא קל אלא בינוני או עמוק, האבחון יופיע בשלב מוקדם יותר.

במקרים החמורים יותר יכול מאוד להיות שהלוקה בשכלו לא ידבר בשלב שבו בני גילו מדברים, ייתכן כי לא יתקשר עם הסביבה כמו בני גילו ועוד.

תסמינים של תחלואות נלוות

ישנן תחלואות נלוות רבות שיכולות להופיע במקביל לפיגור השכלי ולבוא לידי ביטוי בתסמינים מגוונים. התסמינים משתנים בהתאם לגורם לפיגור השכלי, אך בין היתר מדובר על תווי פנים אופייניים, מומים לבביים, עיוותים באצבעות, אנמיה, רפיון שרירים, הפרעות התנהגות בדרגות חומרה שונות ועוד. בקרב הסובלים מפיגור שכלי קיימת גם שכיחות גבוהה יחסית של הפרעות פסיכיאטריות.

דילוג לתוכן