מהי תסמונת אלכוהול עוברית?

מהי תסמונת אלכוהול עוברית?תסמונת אלכוהול עוברית כשמה כן היא – תסמונת הנגרמת בעקבות צריכה של אלכוהול במהלך ההריון.

מדובר על הגורם השכיח ביותר מכול הגורמים לפיגור שכלי בעולם המערבי כיום, אך מעבר לפיגור השכלי התסמונת קשורה במגוון רחב של תסמינים נוספים עליהם נפרט בהמשך מאמר זה כשבין היתר מדובר על בעיות התפתחות, תווי פנים אופייניים ועוד.

מה הם הגורמים לתסמונת אלכוהול עוברית?

הגורם להתפתחות התסמונת בעובר הוא חשיפה לאלכוהול במהלך ההריון. בניגוד לאדם הבוגר, הכבד של העובר המתפתח ברחם עדיין אינו מפותח מספיק בשביל לטפל באתנול ובתוצרי הפירוק הרעילים שלו. מכיוון שכך הם פני הדברים, החומרים הרעילים נוטים להישאר לפרק זמן ארוך מאוד בדם של העובר ובסופו של דבר נוצרת פגיעה במערכת העצבים המרכזית.

האתנול משפיע על מערכת העצבים במישורים רבים, כשבין היתר הוא גורם לפגיעה אנושה בתהליך ההתפתחות של הסינפסות, מפריע לצמיחה התקינה של האקסונים, פוגע בהתמיינות התקינה של תאי המוח ובחלוקה התקינה שלהם ועוד. מאחר ולא ברור מהי הכמות המדויקת של האלכוהול שגורמת לתסמונת, הרי שמומלץ להימנע מצריכה של אלכוהול באופן מוחלט במהלך חודשי ההריון.

חשוב מאוד לציין כי הפגיעה בהתפתחות התקינה של מערכת העצבים המרכזית של העובר מתרחשת בעיקר במהלך ההתפתחות שלה שמתרחשת במהלך חודשי ההריון הראשונים. לפיכך, מומלץ מאוד שכל אישה שמנסה להיכנס להריון תימנע מצריכה של אלכוהול במהלך הניסיונות של הכניסה להריון.

מה הם התסמינים של תסמונת אלכוהול עוברית?

התסמינים של התסמונת משתנים בין החולים וזאת כיוון שהתסמינים מושפעים ממגוון רחב של גורמים. בין היתר התסמינים מושפעים מהעיתוי של החשיפה, מהכמות של האלכוהול שצרכה האם במהלך ההריון, ממשך החשיפה לאלכוהול במהלך ההריון ועוד.

כך לדוגמה אישה שצרכה כמויות גדולות של אלכוהול במשך שלושה חודשים ברציפות במהלך החודשים הראשונים של ההריון ככל הנראה תביא לעולם צאצא שסובל מתסמונת חמורה יותר בהשוואה לאישה שצרכה כמות קטנה מאוד של אלכוהול במשך זמן קצר או באופן מזדמן בשלבי ההריון המאוחרים.

בין היתר ייתכנו התסמינים הבאים:

  • פיגור שכלי בדרגות חומרה שונות.
  • הפרעות למידה, ליקויי למידה ובעיקר פגיעה בזיכרון וביכולות המתמטיות.
  • נטייה להתנהגות אגרסיבית ולאלימות.
  • הפרעות קשב וריכוז.
  • משקל לידה נמוך והפרעות בהתפתחות התקינה של התינוק.
  • הלוקים בתסמונת אלכוהול עוברית בדרך כלל הינם בעלי תווי פנים אופייניים הכוללים פילטרום שטוח, עיניים רחבות מאוד וצרות מאוד, שפה עליונה דקה ועוד. יש לציין כי ככל שתווי הפנים אופייניים יותר, כך גם התסמינים הנוספים חמורים יותר שכן קיימת קורלציה בין מראה הפנים לדרגת החומרה של התסמינים באופן כללי.
  • במקרים החמורים ביותר המוח מתפתח באופן לקוי עד כדי כך שמתרחש מוות תוך רחמי או מוות ימים ספורים לאחר הלידה.

כיצד מאבחנים תסמונת אלכוהול עוברית?

את התסמונת מאבחנים על ידי זיהוי של מספר קריטריונים כמו למשל תווי הפנים האופייניים לתסמונת, בעיות ההתפתחות האופייניות, הנזק שנגרם למערכת העצבים ועוד. כאשר מופיעים התסמינים הרלוונטיים, ניתן לאבחן את התסמונת גם בתינוקות או בילדים שלא ניתן להוכיח שנחשפו לאלכוהול במהלך ההריון.

כיצד מטפלים בתסמונת אלכוהול עוברית?

הטיפול משתנה מחולה לחולה לאור העובדה שהתסמונת יכולה לבוא לידי ביטוי במגוון דרכים בחולים. בדרך כלל ייעשה שימוש בתרופות לטיפול בהפרעות הקשב והריכוז, ברוב המקרים הלוקים בתסמונת ילמדו במסגרות של חינוך מיוחד מפאת הפגיעה השכלית וכן חשוב מאוד לפקח אחר הלוקים בתסמונת מקרוב וזאת כיוון שקיימת שכיחות גבוהה מאוד של הידרדרות לפשע בקרב הלוקים בתסמונת.

דילוג לתוכן