סיבוכי הריון ולידה

סיבוכי הריון ולידהישנו מגוון רחב ביותר של גורמים שיכולים להוביל לפיגור שכלי שקשורים לתקופת ההתפתחות התוך רחמית וללידה. למעשה, כל מקרה שבו נפגעת אספקת הדם למוח של העובר, עלול להסתיים בהולדת צאצא הסובל מפיגור שכלי.

במקרים מסוימים מדובר על מקרים שלא ניתן היה למנוע, אך לא אחת מתברר כי המקור לבעיה היה ברשלנות רפואית. במאמר שלפניכם נפרט אודות מספר סיבוכי הריון ולידה שעלולים להוביל לפיגור שכלי.

רעלת הריון

רעלת הריון היא מצב רפואי המתקיים בשכיחות הנעה בין חמישה אחוז לשבעה אחוז מההריונות. מצב זה בא לידי ביטוי בשלושה תסמינים מרכזיים: בצקת, עלייה ברמת החלבון המופרש בשתן (פרוטאינוריה) ויתר לחץ דם. יש לציין כי מאחר ובצקות הן ממצא שכיח מאוד בהריון, הרי שהבצקת לא מהווה עוד קריטריון לאבחון הרעלת. רעלת הריון מתרחשת בעיקר בנשים צעירות במהלך ההריון הראשון, אך גם שכיחה בקרב נשים בנות מעל שלושים וחמש שכבר הולידו צאצאים בעבר.

רעלת הריון יכולה להופיע החל מהשבוע העשרים להריון ועלולה להוביל לתסמינים כמו למשל כאבי ראש, כאבים בבטן העליונה, הפרעות בראייה ועוד. רעלת הריון חמורה יכולה בהחלט להוביל לעיכוב בגדילה של העובר ולהולדת צאצא הסובל מפיגור שכלי. הטיפול כולל בעיקר מתן תרופות לטיפול בתסמיני הרעלת ויילוד מוקדם של העובר במידה ומדובר על השבוע השלושים וארבעה להריון לפחות.

מצוקה עוברית

מצוקה עוברית יכולה להתרחש החל מהטרימסטר השני ועד ללידה עצמה לרבות במהלך הלידה. מדובר על מצב חירום שבא לידי בכך שהעובר לא מקבל מספיק חמצן. במצבים החמורים בהם מתרחשת פגיעה באספקת החמצן הנמשכת זמן רב מדי, עלול להיגרם נזק נוירולוגי חמור כשבמקרים החמורים ביותר, העובר הולך לעולמו. החמצן מגיע לעובר באופן טבעי דרך חבל הטבור המחובר לשליה.

במקרים בהם נוצרים עיוותים בחבל הטבור, עלולות להופיע הפרעות לזרימת הדם, בדיוק כפי שעיוותים או כיפופים של צינור גינה פוגעים בזרימת המים התקינה דרך הצינור. בנוסף לכך, לא אחת קורה שחבל הטבור נכרך סביב צווארו של העובר וגורם לפגיעה במעבר הדם לראש. המצוקה יכולה להתרחש גם לאחר שלב ירידת המים בעקבות משקלו של העובר הלוחץ על חבל הטבור ועוד.

המצוקה העוברית בדרך כלל מורגשת על ידי האישה ההרה שמבחינה כי העובר לא נע באופן שגרתי (העובר מפחית את התנועתיות שלו על מנת לחסוך בחמצן). כאשר מחברים את העובר למוניטור ומבחינים כי קצב פעימות הלב שלו נמוך ממאה פעימות לדקה, ניתן להכריז על מצוקה עוברית.

הטיפול במצוקה עוברית משתנה בהתאם למידת החומרה שלה, לשלב בהריון שבו התרחשה ועוד כשבדרך כלל במקרים שבהם לא ניתן יהיה לפתור את המצוקה באמצעים שמרניים יהיה צורך לזרז את הלידה.

סוכרת בהריון

סוכרת בהריון מתרחשת בשכיחות של 3:100 הריונות. יש להבחין בין סוכרת קדם הריונית לבין סוכרת הריונית אך שתי המחלות עלולות להוביל לפגיעה חמורה בעובר.

כאשר מופיעה סוכרת במהלך ההריון, רמות הגלוקוז בדמה של האם גבוהות מהרגיל ובעקבות זאת יותר גלוקוז עובר למחזור הדם של העובר. כתוצאה מרמות הגלוקוז הגבוהות בדם של העובר מופרש יותר אינסולין מהלבלב העוברי ובעקבות זאת מתרחשת גדילת יתר ומתרחשים מגוון של שינויים מטבוליים מסוכנים.

כך לדוגמה סוכרת בהריון יכולה לגרום לעובר לסבול מרמות נמוכות של סידן וגלוקוז, רמות גבוהות של בילירובין, השכיחות של מומים לבביים גבוהה פי 18 בסוכרת הריון וכן קיימת שכיחות גבוהה של מומים במערכת העצבים המרכזית, בשלד, בכליה, במערכת העיכול ועוד.

דילוג לתוכן